Frakt og levering

Frakt

Vi leverer til adresser på fastlandet innenfor Sverige, Finland, Danmark og Norge, du må velge ønsket land i landvelgeren på nettsiden før du gjennomfører kjøpet. Vi bruker PostNord som hoveddistributør, annen transportør kan benyttes dersom produktet sendes direkte fra produsentens lager – dette vises i kassen.

Gjeldende fraktpriser:

  • Gratis frakt for bestillinger over 2500 NOK
  • Enhetsfrakt 89 NOK på bestillinger under 2500 NOK

MERK FØLGENDE! Ekstra fraktkostnader kan legges til enkelte produkter, disse er tydelig oppgitt i kassen.

Leveringstid

Lagervarer sendes normalt innen tre hverdager unntatt helger (virkedager). Bestillingsvarer er de som er spesifisert med ”sendt innen x-x dager” på den respektive produktsiden, dette er en estimert tid innen leverandøren kan sende produktet. Vi fraskriver oss ethvert ansvar for saldofeil og perioder hvor belastningen på vårt lager kan være høyere enn normalt.

Transporten tar vanligvis 1-3 virkedager for pakker til hentested og ytterligere 1-3 virkedager for produkter som leveres med hjemlevering fra den dagen de mottar sin første skanning på terminalen.

Når varene er sendt vil du motta en leveringsmail med innhold i forsendelsen og forsendelsesnummer hvis tilgjengelig, her vil du også se hvor mange pakker forsendelsen sendes i. Du vil ikke kunne se informasjon om forsendelsen før den har ankommet første terminal, som normalt tar 1-2 virkedager.

Det er viktig at dersom du kun kan motta varene før eller etter en bestemt dato, oppgir du dette i kassen for å unngå mulig lagerleie hos transportøren. Vi kan imidlertid aldri garantere en bestemt leveringsdato.

Delleveranse

Dersom bestillingen din er delt opp i flere separate leveranser fordi den sendes fra ulike varehus, vil du motta en e-post per sending – du vil IKKE bli belastet ekstra for eventuelle delleveranser.

Leveringsforsinkelser

Hvis mulig vil du alltid bli informert om leveringsforsinkelser. Årsaker til leveringsforsinkelser er for eksempel når en leverandør ikke kan oppfylle sin forpliktelse overfor oss. Skulle det oppstå en uventet leveringsforsinkelse, kan du som kunde alltid heve kjøpet uten kostnad. MERK FØLGENDE! Dette gjelder ikke produkter som ikke er på lager og som er produsert etter kundens bestilling. Dersom du som kunde skulle oppleve at leveringen er uvanlig forsinket og som følge av dette ikke lenger ønsker å gjennomføre kjøpet, er det ditt ansvar å kansellere bestillingen. I tilfeller hvor vi allerede har hatt tid til å sende forsendelsen, må du motta varen. En avbestilling er kun gyldig dersom du har mottatt en bekreftelse fra Duab på e-post.

Duab kompenserer ikke deg som kunde ved mulige leveringsforsinkelser. Ikke bestill arbeid eller håndverkere før du har mottatt og sjekket varen!

Returfrakt

Du som kunde er ansvarlig for returfrakten med hvilken som helst transportør du ønsker. Klikk her for å lese mer om angrerett og åpent kjøp. Er det derimot garantisak eller feilsending, dekker vi selvfølgelig fraktkostnadene, kontakt oss i så fall på e-post eller telefon.

Levering til øyer

Vi tilbyr levering til adresser på fastlandet til samme kostnad som vist på din ordrebekreftelse. Som kunde må du selv sørge for at leveransen mottas på denne adressen og deretter sørge for videre transport til øya. Ved levering til øyer som ikke er forbundet med bro kan det om mulig avtales spesiallevering med tanke på pris, leveringstid og leveringsmåte. Det er viktig å kontakte oss før kjøp om dette er ønskelig. Det samme gjelder de som har til hensikt å bestille installasjonstjeneste til en ikke-brofast øy.

Endring av leveringsadresse

Når du aksepterer kjøpsbetingelsene og legger inn din bestilling bekrefter du oppgitt leveringsadresse. Vi kan ikke endre dette i etterkant på grunn av mulige svindelforsøk. Ønsker du en annen leveringsadresse ved bestilling, kan du betale med kort eller direktebetaling og deretter velge å klikke på ”annen leveringsadresse” og deretter angi en annen adresse enn din folkeregistrerte adresse. Det er viktig at du sjekker at leveringsadressen er helt korrekt før bestillingen gjennomføres og godkjennes.

Transportskader

Dersom du ved mottak av varene oppdager at det har oppstått en transportskade, ber vi deg umiddelbart varsle sjåføren om dette slik at det blir notert digitalt i deres system før pakken kvitteres. Hvis pakken er i så dårlig stand at produktet er ubrukelig, kan du velge å ikke motta pakken. En av handlingene ovenfor er en forutsetning for at enhver skade på produktene skal kompenseres av oss. Da kontakter du vår kundeservice med bilder av pakken så hjelper vi deg videre. Eventuelle skjulte skader skal meldes til oss innen fem virkedager etter mottak av levering. Det er derfor viktig at du alltid sjekker varene dine etter mottak. Ikke begynn å bruke produktet og ikke kast emballasjen før du har kontaktet oss og fått denne godkjenningen!

Ikke mottatt eller ikke hentet levering

Hvis du ikke er på plass når bestillingen din leveres, vil du bli belastet for kostnadene som påløper for såkalt bomkjøring. Dette gjelder også for pakker som leveres til utleveringsstedet og som ikke er hentet ut. Du blir belastet for tur- og returkostnader og eventuell lagerleie for hver produktgruppe for uavhentede pakker som går i retur. Les mer om kostnadene her. Du belastes også for såkalt bomkjøring dersom du ikke er på stedet og mottar en installatør du har bestilt via Duab – 1500 kr inkl. mva.

Hva vil det si å forhåndsbestille et produkt?

Noen utvalgte produkter er tilgjengelig for forhåndsbestilling på Duab. Dette er produkter med svært stor etterspørsel hvor du ved forhåndsbestilling kan stå i kø for å ta del i kommende leveranser. I dagens tider mangler vi dessverre eksakte leveringsdatoer på flere produkter, men de sendes ut i orden til alle som har forhåndsbestilt. Du kan når som helst kontakte oss og si opp din plass i køen, til og med den dagen produktet skal sendes til deg.

Leveringsmåter

Brev/Varebrev

Bestillinger som har lav vekt og volum sendes som brev eller varebrev. Varebrev leveres så langt det er mulig i din postkasse. Dessverre har vi ikke mulighet til å kontrollere hvordan et fraktbrev leveres (postkasse eller utleveringssted), det er en vurdering gjort av transportøren.

Levering til hentested

Mindre produkter leveres til et utleveringssted i nærheten av din leveringsadresse. Leveringen skjer til transportørens utleveringssteder og om mulig kan du velge ønsket utleveringssted i kassen når du legger inn bestillingen. Du vil motta SMS eller brevvarsel når varen er ankommet og kan hentes på utleveringsstedet. Et tips er også å laste ned transportørens app for raske oppdateringer! Normalt skal varen hentes innen 7 dager. Det er ID-sjekk ved henting. Sender du et bud må de vise kundens ID samt sin egen, alternativt verifiserer og godkjenner du en annen mottaker uten ID-kontroll i transportørens app.

Hjemlevering

Varer over 20 kg og/eller klumpete med lengde over 1,5 meter leveres med hjemlevering, du kan også velge hjemlevering for varer under 20 kg i kassen mot et gebyr. Ved hjemlevering vil du motta en SMS så snart forsendelsen har ankommet din nærmeste terminal. I denne tekstmeldingen velger du dag og tidspunkt for hjemlevering som passer deg.

For alle hjemleveringer gjelder transport frem til tomtegrense eller så langt kjørbar vei når. Ved hjemlevering til bygårder leveres varene til porten. Sørg for at husnummeret er godt synlig fra nærmeste vei eller at postkassen er tydelig merket med husnummer/navn. Ved retur av pakke fordi ovennevnte mangler, vil returfrakt belastes kunden. Velger du å ha varene stående uten kvittering, går ansvaret for varene over på deg som kunde så snart varene er levert av transportøren.

Sikker produktbruk

Ved bestilling på nett demonstrerer kunden at den er i stand til å informere seg om riktig bruk, sikkerhetshåndtering og stell av de bestilte produktene gjennom produktenes vedlagte bruksanvisninger og support gjennom vår kundeservice. Produktet vil bli levert til deg sammen med all nødvendig dokumentasjon og eventuelt verktøy eller tilbehør som skal sørget for. Vi vil gi deg instruksjoner om produktets korrekte bruk, sikkerhetshåndtering og vedlikehold i henhold til produktets bruksanvisning. For å forstå og vurdere risikoen ved arbeid med motorsager, ryddesager eller andre potensielt farlige maskiner, er det nødvendig med instruksjoner. Sørg for å alltid bruke verneutstyr, les og forstå brukerhåndboken før du bruker maskinen. Skulle det være noen uklarheter, anbefaler vi alltid at du kontakter oss før kjøp, montering eller drift.

Husqvarna PDI

Duab er autorisert forhandler for Husqvarna AB, noe som betyr at vi ved kjøp av et Husqvarna®-produkt også vil pakke opp og gjennomføre en leverings- og sikkerhetssjekk før levering. Ved bestilling via Duab demonstrerer kunden at den er i stand til å informere seg om riktig bruk, sikkerhetshåndtering og vedlikehold av de bestilte produktene gjennom produktenes vedlagte bruksanvisninger, support gjennom Duab kundeservice og produsentens kundeservice etc. Vær oppmerksom på at enkelte produkter sendes uten olje på grunn av fare for lekkasje. Kontroller alltid oljenivået før du starter maskinen.

Husqvarna eller Stihl verdisjekk

Har du fått Husqvarna eller Stihl verdisjekk i forbindelse med motorsagførerkortet ditt, går det helt fint å bruke det når du handler på Duab. Send den utfylte verdisjekken til oss Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB, Box 102, 383 23 Mönsterås. Så skriv en melding til oss i kassen når du legger inn bestillingen så venter vi på verdisjekken og justerer prisen i henhold til betingelsene fra Husqvarna eller Stihl før vi sender produktene og aktiverer betalingen. MERK FØLGENDE! Verdisjekk fra Stihl er basert på vanlige priser som du finner på Stihl.no.